Pracownia jako alternatywa dla edukacji
Creator: Subject and keywords:teatr ; konferencja ; devised theatre
Description:
Wystąpienie dotyczy aktywności Pracowni Dramaturgicznej, naukowo-artystycznego think-tanku, bazującego na horyzontalnym modelu współpracy i działającego w ramach struktur uczelni artystycznej. Wychodząc od badania możliwości rozwoju dramaturgii i namysłu nad funkcją dramaturga, sprawdzamy potencjał pracy kolektywnej, rehabilitujemy to, co peryferyjne i zapomniane, poszukujemy nieoczywistych tandemów i procesów opartych nie na rywalizacji, a współpracy. Po siedmiu latach od zainicjowania działalności Pracowni Dramaturgicznej, spoglądam na nią przez pryzmat cech związanych z devised theatre i zastanowić się nad możliwością zastosowania ich szerzej w edukacji artystycznej. Jak kreować niehierarchiczne środowisko i jak uczyć się od siebie nawzajem? Jak dowartościować zespołowość w przestrzeni, która sprzyja rozwojowi indywidualnych karier? Jak uruchamiać proces odkrywania nowych form współpracy, bliższych metodom pracy kolektywnej, rozbijając mocno zakorzenione w polskim systemie edukacji artystycznej mity: długiego terminowania, relacji mistrz-uczeń, hierarchii teatralnych zawodów?
Iga Gańczarczyk - dramaturżka, reżyserka, redaktorka Linii Teatralnej w Korporacji Ha!art, inicjatorka i członkini Pracowni Dramaturgicznej AST. Wykładowczyni na Wydziale Reżyserii i Dramaturgii w AST w Krakowie. Współpracowała m.in. z Krystianem Lupą, Agnieszką Holland i Anną Smolar, Cezarym Tomaszewskim, Klaudią Hartung-Wójciak, Eweliną Marciniak. Jej spektakle wpisują się w nurt teatru społecznie zaangażowanego. W autorskich projektach zajmuje się głównie kwestią kobiecego głosu i tematyką feministyczną. Współredaktorka książki Dramaturgia. Przewodnik (2021).
referat konferencyjny (nagranie)
Language: Is part of:International Symposium "Devised Theatre and Its Practices" (14.11.2023)
Rights: Access rights:dostępne publicznie bez ograniczeń
License: Rights holder: