Obiekt

Tytuł: Przyjemność, ryzyko, niewiadoma: o procesualnych metodach pracy w polu choreografii eksperymentalnej

Twórca:

Nauman, Alka

Data:

2023-11-14

Typ:

film

Opis:

Moja interdyscyplinarna praktyka artystyczna obejmuje taniec, choreografię, sztuki wizualne, pracę z tekstem i z archiwum. Tworzę zaangażowane społecznie spektakle choreograficzne, performanse, video-instalacje, spacery performatywne, piszę teksty. Ich punktem wyjścia zawsze jest ciało. Ciało jako archiwum (przede wszystkim w rozumieniu Rebeki Schneider), ciało wobec albo w dialogu z archiwum (szczególnie z archiwum queerowym, lesbijskim, antyfaszystowskim), ciało jako medium, przez które może być wytwarzana wiedza w sposób spontaniczny i wspólnotowy. Od końcowego efektu pracy bardziej interesuje mnie sam proces twórczy, w którym to, co ryzykowne i odważne rodzi się z poczucia bezpieczeństwa, łagodności i dziwactwa. Dlatego podstawą moich działań są tzw. badania artystyczne (artistic research), które prowadzę używając narzędzi devising choreography. Pomimo intermedialności moich prac i różnorodności miejsc oraz kontekstów, w których są one wystawiane stworzyłam rodzaj delikatnej, chłonnej i porowatej (podatnej na zmiany i przeobrażenia) struktury pracy, która od dłuższego czasu powtarza się w różnych procesach twórczych. Jej głównymi filarami są: przyjemność, ryzyko, niewiadoma, porażka, początkowy brak scenariusza/score’u choreograficznego, praktyki somatyczne, improwizacja strukturalna, praca kolektywna w ujęciu horyzontalnym, praca w i z archiwum, praca z obiektem, metody tworzenia bezpieczniejszych przestrzeni, traktowanie feedbacku jako narzędzia twórczego służącego wspólnotowemu wytwarzaniu wiedzy, praktyki automatycznego pisania i rysowania, eksces. Podczas wystąpienia chciałabym podzielić się opisem moich twórczych metod na przykładzie powstawania trzech prac: choreografii grupowej Be Fruitful and Multiply stworzonej wraz z Lucie Palazot, Keity Pook, Shum Pui Yung, Leilah Simone Williams w roku 2019, duetu Tanz 23/24, który w 2020 roku stworzyłam z Lucie Palazot oraz intermedialnego solo Lesbijki dotykają moheru, które powstawało od 2019 do 2022 roku i przybrało dwie różne formy: choreografii i video.

Alicja Nauman - artystka interdyscyplinarna, choreografka, performerka, edukatorka. Absolwentka choreografii w London Contemporary Dance School/University of Kent at Cantebury (Developing Artistic Practice) oraz kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej, Uniwersytetu Warszawskiego.

Szczegółowy typ zasobu:

referat konferencyjny (nagranie)

Identyfikator:

oai:repozytorium.ispan.pl:47513

Język:

polski

Jest częścią:

International Symposium "Devised Theatre and Its Practices" (14.11.2023)

Prawa:

© Instytut Sztuki PAN

Prawa dostępu:

dostępne publicznie bez ograniczeń

Licencja:

kliknij tutaj, żeby przejść

Właściciel praw:

Instytut Sztuki PAN

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

11 sty 2024

Data dodania obiektu:

8 sty 2024

Liczba wyświetleń treści obiektu:

1

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.ispan.pl/publication/51072

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji