Moja interdyscyplinarna praktyka artystyczna obejmuje taniec, choreografię, sztuki wizualne, pracę z tekstem i z archiwum. Tworzę zaangażowane społecznie spektakle choreograficzne, performanse, video-instalacje, spacery performatywne, piszę teksty. Ich punktem wyjścia zawsze jest ciało. Ciało jako archiwum (przede wszystkim w rozumieniu Rebeki Schneider), ciało wobec albo w dialogu z archiwum (szczególnie z archiwum queerowym, lesbijskim, antyfaszystowskim), ciało jako medium, przez które może być wytwarzana wiedza w sposób spontaniczny i wspólnotowy. Od końcowego efektu pracy bardziej interesuje mnie sam proces twórczy, w którym to, co ryzykowne i odważne rodzi się z poczucia bezpieczeństwa, łagodności i dziwactwa. Dlatego podstawą moich działań są tzw. badania artystyczne (artistic research), które prowadzę używając narzędzi devising choreography. Pomimo intermedialności moich prac i różnorodności miejsc oraz kontekstów, w których są one wystawiane stworzyłam rodzaj delikatnej, chłonnej i porowatej (podatnej na zmiany i przeobrażenia) struktury pracy, która od dłuższego czasu powtarza się w różnych procesach twórczych. Jej głównymi filarami są: przyjemność, ryzyko, niewiadoma, porażka, początkowy brak scenariusza/score’u choreograficznego, praktyki somatyczne, improwizacja strukturalna, praca kolektywna w ujęciu horyzontalnym, praca w i z archiwum, praca z obiektem, metody tworzenia bezpieczniejszych przestrzeni, traktowanie feedbacku jako narzędzia twórczego służącego wspólnotowemu wytwarzaniu wiedzy, praktyki automatycznego pisania i rysowania, eksces. Podczas wystąpienia chciałabym podzielić się opisem moich twórczych metod na przykładzie powstawania trzech prac: choreografii grupowej Be Fruitful and Multiply stworzonej wraz z Lucie Palazot, Keity Pook, Shum Pui Yung, Leilah Simone Williams w roku 2019, duetu Tanz 23/24, który w 2020 roku stworzyłam z Lucie Palazot oraz intermedialnego solo Lesbijki dotykają moheru, które powstawało od 2019 do 2022 roku i przybrało dwie różne formy: choreografii i video.
Alicja Nauman - artystka interdyscyplinarna, choreografka, performerka, edukatorka. Absolwentka choreografii w London Contemporary Dance School/University of Kent at Cantebury (Developing Artistic Practice) oraz kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej, Uniwersytetu Warszawskiego.
referat konferencyjny (nagranie)
oai:repozytorium.ispan.pl:47513
International Symposium "Devised Theatre and Its Practices" (14.11.2023)
dostępne publicznie bez ograniczeń
11 sty 2024
8 sty 2024
1
https://repozytorium.ispan.pl/publication/51072
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Przyjemność, ryzyko, niewiadoma: o procesualnych metodach pracy w polu choreografii eksperymentalnej | 11 sty 2024 |
Kraczkowska, Karolina Kułakowska, Katarzyna Michnik, Antoni Mosiewicz, Magda Nauman, Alka Sosnowska, Agnieszka Ziemilski, Wojtek
Gańczarczyk, Iga Kijak, Ula Radosavljević, Duška, Mederos Syssoyeva, Kathryn Duniec, Krystyna
Radosavljević, Duška
Kułakowska, Katarzyna