Obserwacja procesu zmian w Teatrze Węgajty zachodzących w obszarze rozwijania devisingowych metod pracy teatralnej przy jednoczesnym zachowaniu modelu teatru opartego na wspólnocie, posłużyła mi do szerszej refleksji nad kwestią autostwa w devised theatre. Przykład Teatru Węgajty jest specyficzny – jest to jeden z teatrów post-grotowskich, silnie zakorzeniony w etosie kontrkultury, który podobnie jak większość alternatywnych grup teatralnych będących częścią projektu alternatywnej społeczności, był zawsze czymś “więcej niż teatr” (Jawłowska 1988). Założony w 1986 roku jako laboratorium teatralne w sercu lasu warmińskiego, Teatr Węgajty od początku swojego istnienia zmieniał swoją formułę działania – od stałego zespołu aktorów interpretującego na scenie dzieła literackie po sezonowe konstelacje aktorskie tworzące spektakle metodami devising wokół tematu przewodniego wyznaczanego rokrocznie przez liderów grupy. Wizja Teatru proponowana przez jego założycieli, Erdmute i Wacława Sobaszków, wydaje się tworzyć idealne, nieprzemocowe, niehierarchiczne, nastawione na dialog miejsce pracy twórczej, a jednak wątpliwości niektórych twórców i twórczyń z nimi związanych budzi realizacja tej wizji, niekiedy odbiegająca od proklamowanych wartości. Będzie to opowieść o mozolnym i nieskończonym procesie wypracowywania polifonii w procesie twórczym teatru devised tak, by skrupulatnie oznaczać wkład pracy i dzielić się efektami wspólnotowego wysiłku.
Katarzyna Kułakowska - antropolożka kultury. Adiunktka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Kierowniczka grantu „HyPaTia. Kobieca Historia Teatru Polskiego”. Autorka książek Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej w Polsce (2017) oraz Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków (2023). Redaktorka monografii Teatr w pandemii (2021) oraz Polifonia. Rzecz o pracy twórczej Teatru Węgajty (2023).
referat konferencyjny (nagranie)
oai:repozytorium.ispan.pl:47512
International Symposium "Devised Theatre and Its Practices" (14.11.2023)
dostępne publicznie bez ograniczeń
11 sty 2024
8 sty 2024
2
https://repozytorium.ispan.pl/publication/51071
Kraczkowska, Karolina Kułakowska, Katarzyna Michnik, Antoni Mosiewicz, Magda Nauman, Alka Sosnowska, Agnieszka Ziemilski, Wojtek
Gańczarczyk, Iga Kijak, Ula Radosavljević, Duška, Mederos Syssoyeva, Kathryn Duniec, Krystyna
Radosavljević, Duška
Nauman, Alka