Obiekt

Tytuł: „Trzeba było zawalczyć o podstawowe sprawy”: obszary nierówności w teatrze devised na przykładzie procesu zmian w Teatrze Węgajty

Opis:

Obserwacja procesu zmian w Teatrze Węgajty zachodzących w obszarze rozwijania devisingowych metod pracy teatralnej przy jednoczesnym zachowaniu modelu teatru opartego na wspólnocie, posłużyła mi do szerszej refleksji nad kwestią autostwa w devised theatre. Przykład Teatru Węgajty jest specyficzny – jest to jeden z teatrów post-grotowskich, silnie zakorzeniony w etosie kontrkultury, który podobnie jak większość alternatywnych grup teatralnych będących częścią projektu alternatywnej społeczności, był zawsze czymś “więcej niż teatr” (Jawłowska 1988). Założony w 1986 roku jako laboratorium teatralne w sercu lasu warmińskiego, Teatr Węgajty od początku swojego istnienia zmieniał swoją formułę działania – od stałego zespołu aktorów interpretującego na scenie dzieła literackie po sezonowe konstelacje aktorskie tworzące spektakle metodami devising wokół tematu przewodniego wyznaczanego rokrocznie przez liderów grupy. Wizja Teatru proponowana przez jego założycieli, Erdmute i Wacława Sobaszków, wydaje się tworzyć idealne, nieprzemocowe, niehierarchiczne, nastawione na dialog miejsce pracy twórczej, a jednak wątpliwości niektórych twórców i twórczyń z nimi związanych budzi realizacja tej wizji, niekiedy odbiegająca od proklamowanych wartości. Będzie to opowieść o mozolnym i nieskończonym procesie wypracowywania polifonii w procesie twórczym teatru devised tak, by skrupulatnie oznaczać wkład pracy i dzielić się efektami wspólnotowego wysiłku.

Katarzyna Kułakowska - antropolożka kultury. Adiunktka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Kierowniczka grantu „HyPaTia. Kobieca Historia Teatru Polskiego”. Autorka książek Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej w Polsce (2017) oraz Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków (2023). Redaktorka monografii Teatr w pandemii (2021) oraz Polifonia. Rzecz o pracy twórczej Teatru Węgajty (2023).

Szczegółowy typ zasobu:

referat konferencyjny (nagranie)

Identyfikator:

oai:repozytorium.ispan.pl:47512

Język:

polski

Jest częścią:

International Symposium "Devised Theatre and Its Practices" (14.11.2023)

Prawa:

© Instytut Sztuki PAN

Prawa dostępu:

dostępne publicznie bez ograniczeń

Licencja:

kliknij tutaj, żeby przejść

Właściciel praw:

Instytut Sztuki PAN

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

11 sty 2024

Data dodania obiektu:

8 sty 2024

Liczba wyświetleń treści obiektu:

2

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.ispan.pl/publication/51071

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji